Friday, February 13, 2009

Analisis Buku-Virus L, Malapetaka Di Hujung Jari


Seorang sahabat menjualkan kepada saya satu buku dengan harga diskaun. Barang diskaun memang menjadi satu keutamaan saya di dalam membeli. Lagipun, sudah lama tidak membaca buku bertaraf novel ini. Terutama apabila kepala ini disumbat dengan pelbagai jenis teori dan cara fikir yang dibentangkan kononnya untuk menyelamatkan dunia.

Virus L, Malapetaka Di Hujung Jari. Kulitnya dibaluti dengan satu gambar, dua lelaki. Seorang sedang berlari dan seorang sedang merenung terhadap saya. Kemudian, orang-orang (kata lain kepada ramainya orang) yang sedang berdemonstrasi. Apabila melihat gambar tersebut, maka terkaitlah kepala saya dengan serangan satu virus yang sangat dahsyat kepada sesuatu komuniti masyarakat, seperti nyatanya Virus SARS satu ketika dahulu, mengakibatkan banyak kematian dan masyarakat tersebut, terlari-larian demi untuk menyelamatkan diri, akhirnya kelompok masyarakat bangkit membantah kerajaan yang tidak serius dan prihatin terhadap malapetaka yang menimpa masyarakat tersebut.

Namun, tabiat membaca saya yang suka membaca buku dengan menghabiskan 2 mukasurat pertama, seterusnya melangkah ke dua mukasurat terakhir kerana tidak sabar mencari solusi terhadap permasalahan yang diberikan kepada mana-mana buku, akhirnya menyedarkan saya bahawa saya tertipu dengan kulit buku itu. Buku ini tidaklah menceritakan masalah serangan virus, bakteria, protozoa, parameswara atau entah apa ke namanya ke dalam satu masyarakat yang menyebabkan kematian yang dahsyat. Tetapi ia menceritakan tentang hubungkait di antara masyarakat yang berpemikiran primitif apabila telah sampai kepada mereka gelombang kebangkitan teknologi sebagaimana yang kita semua nikmati sekarang.

Buku ini menginsafkan saya, betapa masyarakat dunia ini masih terlalu primitif cara fikirnya, walaupun di hadapan mereka terbentang pelbagai jenis perubahan material yang digelar sebagai pembangunan teknologi dan kemodenan. Sejak zaman wujudnya Habil dan Qabil sehinggalah kepada Barack Obama menjadi bangsa pertama yang berkulit warna sebagai Presiden Amerika Syarikat, manusia ini masih lagi terperangkap dengan konflik-konflik ringkas yang mengukir arca kehidupan mereka. Iaitulah dendam, persaingan material, iri hati, angkuh, merasa besar dengan harta dan pangkat, kasta, membezakan sesama manusia, pembalasan, menunjuk-nunjuk dan sebagainya. Bagi saya, buku ini sarat dengan mesej-mesej di atas.

Menilik cara pembukuan novel ini, maka saya merasakan penulis menggunakan bahasa yang simple untuk membawa mesej yang besar dan kompleks. Kadang-kala cara bahasanya agak holistic, namun ada ketikanya ia memberikan satu maknawi yang pelbagai. Kebosanan apabila melihat satu paparan yang mendatar biasanya dikejutkan dengan pelbagai kejutan yang bakal meninggikan denyut nadi.

Emm, satu buku yang sangat menarik, harga yang berpatutan, dan saya fikir, tidak rugi untuk membeli dan membacanya. Syabas dan tahniah juga saya ucapkan kepada penulis buku ini iaitu Suri Mawarne Kaidar.

0 comments:

Template by: Abdul Munir
Website: 99computercity