Tuesday, November 24, 2009

JAIS, WAHABI DAN MAZA

DANTulisan:
Pandangan saya, JAIS seharusnya bersikap memberikan kefahaman kepada masyarakat bukannya semakin mengusutkan lagi keadaan. Pendekatan tangkap dan dakwa ni, sangat mengelirukan masyarakat. Kita menangkap seseorang apabila seseorang itu bersalah. Di dalam kes Dr MAZA ini, kesalahan beliau adalah berceramah tanpa tauliah. JAIS pun dah sama macam polis yang menghalang sebarang program ceramah tanpa permit.
Apabila ditanya kepada JAKIM, adakah fahaman Wahabi sesat. JAKIM kata tak sesat. JAIS sendiri pun mengakui fahaman Wahabi tidak sesat. Masalahnya pula di Malaysia ini, istilah Wahabi sendiri tidak mempunyai pentakrifan yang khusus. Ia digunakan sewenang-wenangnya untuk melabel kepada sesiapa yang tidak bersama-sama dengan kefahaman golongan tertentu. Jika seseorang yang balik mengaji Madinah, atau ikut aliran Ahl Hadith, atau membaca buku Syaikh Al-Albani, atau ada satu dua perkara yang dia tidak bersama dengan fahaman Syafieyyah-Tradisional-Tempatan, maka dia akan dinasibkan denga gelaran Wahabi.
Sebahagian pula mendakwa, Wahabi adalah fahaman yang tidak mengikut Mazhab Shafie. Sedangkan realiti di Malaysia ini, Mazhab Shafie hanya diikut di dalam urusan-urusan ibadah khusus sahaja. Di dalam zakat sendiri, kita mengikut pandangan mazhab Hanafi dan Kontemporer iaitu dibenarkan membayar zakat fitrah dengan matawang, bukannya beras. Di dalam Khuluk, mengikut mazhab Maliki, di dalam muamalah, lagilah teruk. Tinggal habis mazhab shafie. Kesemuanya mazhab kontemporer kalau tidakpun mazhab Hanafi. Habis tu, adakah kesemua rakyat Malaysia Wahabi!

JAIS di dalam kenyataan rasmi mereka baru ini mengatakan bahawa Wahabi tidak sesat, tetapi di dalam senarai ajaran-ajaran sesat yang dikeluarkan oleh JAIS yang saya tengok sendiri, mereka memasukkan Wahabi sebagai salah satu daripada Ajaran sesat. Pentakrifan Wahabi mereka juga sangat menarik. Dokumen tersebut menulis, antara lain, Wahabi merupakan fahaman yang dibawa oleh Syeikh Muhammad bin Abd Wahhab, yang menolak Qunut dan Tahlil. Ringkas aje takrifannya.

Bagi saya takrifan dan penghukuman JAIS ini sangat zalim. Kalau begitu takrifannya, maka 3 imam (Hanafi, Maliki, Hambali), dan para imam lain, syaikh-syaikh besar di tanah suci Makkah, Madinah, kesemuanya adalah Wahabi kerana mereka tidak Qunut Subuh. Kalau mengikut JAIS, Wahabi itu sesat. Maka, imam-imam tersebut juga adalah sesat. Jika imam-imam tersebut sesat, mengapa JAIS masih membenarkan umat Islam Selangor berimamkan Syuraim di Masjidil Haram kerana beliau tidak Qunut Subuh.

Hakikatnya, JAIS tidak berani mendakwa Dr MAZA di atas tuduhan Wahabi sesat, kerana mereka tahu bahawa hujah mereka sangat lemah di dalam menyesatkan golongan yang mengikut kaedah Ahl Hadith. Oleh itu, terpaksalah tangkap dengan menggunakan peruntukan tidak mempunyai tauliah. Sedangkan Dr MAZA telah pun menjadi mufti.
Apabila ditanya, kenapakah Tauliah diwujudkan? JAIS menjawab, tauliah perlu ada untuk mengelakkan penceramah MENGAJAR AJARAN YANG SALAH. Jawatankuasa meluluskan tauliah antaranya adalah mufti.
Persoalan yang harus dijawab oleh JAIS adalah, adakah kesemua 13 orang mufti di Malaysia ini termasuk Mufti Perlis, memliki aqidah yang benar dan mengajar ilmu yang betul. Jika JAIS menjawab kesemua mufti di Malaysia memiliki aqidah yang benar, maka untuk apa lagi tauliah kepada mufti-mufti? Kerana tujuan tauliah adalah untuk memastikan pengajar mengajar pengajaran yang betul.

Melainkan jika JAIS mengatakan bahawa tidak kesemua Mufti di Malaysia memiliki Aqidah yang benar, maka wajarlah kesemua 13 mufti di Malaysia ini, menduduki temuduga JAIS untuk mendapatkan tauliah bagi mengajar di Selangor. Adakah JAIS berani membuat pengisytiharan bahawa mereka tidak yakin dengan kebenaran aqidah kesemua 13 orang mufti di Semenanjung termasuk Perlis, sehingga memerlukan mereka mendapatkan tauliah dahulu sebelum mengajar di Selangor.
Dr MAZA merupakan bekas mufti. Adalah sangat pelik jika seseorang yang mengeluarkan tauliah mengajar (mufti mengeluarkan tauliah mengajar), adalah mereka yang sesat aqidahnya.
Apabila golongan yang mengikut manhaj Ahl Hadith, minta tauliah daripada JAIS, JAIS tetap tidak memberikan tauliah kepada mereka. Inilah dia nasib yang diterima oleh ketujuh-tujuh orang termasuk seorang daripada pensyarah UKM, Dr Azwira. Alasan JAIS, silap isi borang! Adalah mustahil kesemua 7 orang daripada mereka, tidak tahu mengisi borang!
Sebab itu, bagi saya, isu pertentangan kaum muda dank aum tua ini harus diselesaikan dengan muzakarah dan debat dengan penuh adab dan hikmah. Rakyat dan masyrakat harus didedahkan juga dengan pandangan-pandangan lain. Walaupun masyarakat tidak beramal dengannya, tetapi mereka harus tahu supaya mereka tidak sewenangnya menyesatkan orang lain. Ini yang berlaku kepada segelintir penduduk di Taman Sri Ukay.
Adakah segelintir penduduk di Taman Sri Ukay ini, akan membuat report kepada JAIS jika mereka pergi ke UIA, imamnya tidak membaca Qunut Subuh, membuat report kepada MAIPP jika mereka pergi ke USM kerana imamnya tidak membaca Qunut Subuh dan membuat report kepada JAIS agar menangkap imam di Masidil Haram apabila mendapati imam Masjidil Haram tidak membaca Qunut Subuh.
Sekarang ini adalah musim haji. 30,000 orang rakyat Malaysia pergi menunaikan haji. Cuba kita fikirkan, jika 30,000 orang rakyat Malaysia yang berada di tanah suci, berpemikiran jumud dan tertutup seperti JAIS dan penduduk di Taman Sri Ukay ini, bagaimana mereka hendak beribadah di sana. Kesemua imam dan sheikh adalah WAHABI! Akhirnya, mereka keliru dan terus keliru.

Sebab itu, bagi saya peranan JAIS adalah menerangkan bukannya mengusutkan lagi keadaan. Malangnya di Malaysia ini, seorang pendakwah yang tidak berani diisytiharkan sesat oleh JAIS, ditangkap setaraf dengan orang berkhalwat dan ayah pin. Masyarakat akan terus keliru siapakah yang benar dan siapakah yang salah.
Saya setuju, bagi mempermudahkan urusan pentadbiran dan penyatuan, satu penyelarasan hokum bagi satu Negara perlu di lakukan. Namun, pandangan lain juga perlu didedahkan dan masyarakat tidak taksub dan bersifat terbuka serta tidak bergaduh sesama sendiri.
TIndakan tangkap pendakwah tidak betul. Ia akan mengelirukan masyarakat tentang perbahasan hokum. Dan akan menyusahkan masyarakat apabila mereka berinteraksi dengan orang Islam daripada lain-lain Negara kelak.

0 comments:

Template by: Abdul Munir
Website: 99computercity