Monday, February 23, 2009

Strategi Responsif Pakatan Rakyat Sangat Merbahaya

Berapa banyak sudah serangan yang dilakukan oleh UMNO dan Barisan Nasional kepada Pakatan Rakyat. Nampaknya sekarang Pakatan Rakyat menari mengikut gendang yang dipalu oleh UMNO. Kebanyakan ahli PAS, Keadilan, DAP dan Pakatan Rakyat merasakan bahawa kejatuhan kerajaan PR Perak adalah merupakan jurang yang terdalam serangan UMNO yang mereka terima. Mereka menyangkakan bahawa selepas itu mereka kembali bangkit menyerang balas. Namun, serangan berantai satu demi satu oleh UMNO kepada Pakatan Rakyat melalu kes V. Sivakumar, Elizebeth Wong, kes Lembu TS Khalid Ibrahim menyebabkan tarian yang ditarikan oleh Pakatan Rakyat telahpun sumbang langkahnya.
Sangat dikesalkan, selepas serangan bertubi-tubi tersebut, ahli-ahli Pakatan Rakyat masih menyangkakan bahawa, ia adalah serangan barisan Nasional yang terakhir.



Rata-rata mereka masih tidak menyedari bahawa serangan tersebut hanyalah 20% sahaja daripada serangan yang lebih hebat yang akan berlaku selepas daripada ini. Tidak mustahil bahawa ada di antara pimpinan Pakatan Rakyat yang akan dikenakan ISA. Kenapa saya katakan begitu, kerana jika orang lain yang berada di dalam kedudukan Dato’ Seri Najib Razak sekarang ini, maka mereka terpaksa melakukan perkara yang sama untuk meraih keyakinan dan sokongan daripada ahli parti UMNO untuk membuktikan bahawa beliau berkeupayaan dan mempunyai kekuatan untuk menduduki kerusi Presiden UMNO yang ke-7. Tambahan pula, moral dan motivasi ahli-ahli UMNO seluruh negara telah jatuh teruk selepas kekalahan berturut-turut di dalam Pilihanraya Umum ke-12, Permatang Pauh dan Kuala Terengganu.



Selain itu, serangan demi serangan tersebut, bertujuan untuk mensibukkan pimpinan Pakatan Rakyat di dalam usaha menangkis dan menjawab serangan. Akhirnya, melarikan fokus kerajaan negeri Pakatan Rakyat terpesong daripada tugas sebenar mereka untuk membangunkan negeri dan memperbaiki masalah rakyat. Apabila rakyat tidak terbela, mereka akan terus-terusan menyalahkan kerajaan Pakatan Rakyat. Satu pujian harus diberikan kepada Speaker DUN Perak, V. Sivakumar, kerana membuat satu langkah yang tepat apabila menggantung Dato’ Dr Zamry Kadir bersama-sama 6 exco lantikannya daripada menghadiri dewan. Perkara ini menggoyahkan dan melambatkan sedikit kelancaran serangan bertubi-tubi UMNO dan BN kepada Pakatan Rakyat. Selepas tindakan tersebut, kelihatan Dato’ Zambry terpaksa menumpukan fokus mengkaji kembali Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak untuk membolehkan beliau untuk menghadapi situasi di Dewan Undangan Negeri Perak kelak. Perkara ini membolehkan Pakatan Rakyat di Perak sedikit bernafas. Namun, ia masih tidak mencukupi.



Beberapa tindakan lain yang lebih agresif harus dilakukan oleh Pakatan Rakyat kepada UMNO agar mereka pula menari mengikut gendang yang dipalu oleh Pakatan Rakyat. Mungkin sudah tiba masanya, sikap menjaga hati, berbaik-baik dengan UMNO perlu diketepikan kerana UMNO sememangnya tidak tahu bersahabat dan sentiasa mencari peluang untuk menggulingkan kerajaan Pakatan Rakyat. Kita sering berbicara tentang masalah rasuah dan penyelewengan yang berlaku kepada kerajaan UMNO dan BN di Kedah, Selangor dan Pulau Pinang sebelum Pakatan Rakyat mengambil alih kuasa, namun setelah Pakatan Rakyat berkuasa di ketiga-tiga negeri tersebut, tidak ada pula sebarang siasatan besar-besaran terhadap lebagai penyelewengan yang dilakukan oleh BN pada sebelum ini. Sedangkan inilah masanya untuk membongkar kesemua penyelewengan dan kebejatan Barisan Nasional. Satu pasukan penyiasatan harus ditubuhkan bagi menumpukan kepada perkara tersebut. Jangan nanti telah turun dari kekuasaaan negeri baru terhegeh-hegeh pergi ke Pej SUK untuk mendapatkan fail dan mencari bukti. Penyelewengan UMNO yang lepas perlu didedahkan. Dengan cara ini, kedudukan UMNO dan Barisan Nasional akan berubah daripada situasi menyerang kepada bertahan.
Berhadapan dengan situasi pemilihan Perhimpunan Agung UMNO akan datang, satu peneguhan kepada Abdullah Ahmad Badawi agar beliau terus kekal sebagai Perdana Menteri Malaysia harus dilakukan untuk memecahkan dominasi Najib yang terus-menerus memangsakan Pakatan Rakyat demi mencapai populariti di kalangan ahli-ahli UMNO. Setidak-tidaknya, pengaruh tersebut dimbangi dan persaingan untuk mencapai kekuasaan wujud di antara kedua-dua pihak yang berlawanan. Di dalam politik dan kekuasaan, pesaing harus mewujudkan dua kekuatan yang seimbang di dalam tubuh pesaingnya yang lagi satu.

Ada baiknya, penggerak Pakatan Rakyat berhenti seketika untuk menonton cerita-cerita seperti Vantage Point, JFK dan The Sum of All Fears untuk menilai, kita sekarang berada di peringkat mana di dalam graf turun naik serangan dan pertahanan kita.

0 comments:

Template by: Abdul Munir
Website: 99computercity